Despre scris…

Spicuiesc din ghidul de scriere a articolelor pe care l-am facut pentru redactorii de la AC, pentru ca iar ma simt darnica astazi. E ultimul capitol din el dar, ca sa il ofer cuiva complet, ar trebui sa ma santajeze emotional vreo 3 ani, ori stim, deja, ca nu-i posibil, asa ca nu mi-l cereti. Ziceti „Slavita fie imparatia ta, d3v”, si pentru firmitura asta. :))

Ok, dupa partea de teorie pe care v-o poate oferi oricine, imi permit sa va ofer cateva sfaturi personale in ceea ce priveste scrisul, pe care va dau voie sa nu le ascultati, desi lumea ar spune ca m-am descurcat admirabil de-a lungul timpului, datorita lor.

1. Cand este o limita minima de cuvinte, iar ideile nu ajung, exista cateva modalitati prin care sa „lungim” textul:

A trebuit vreodata sa scrii un text cand singura ta informatie era o poza? A trebuit, si am vorbit despre „peretii albi, care fac un contrast minunat cu florile rosii din gradina, ce ne aduc aminte de frumoasele poezii scrise in cinstea eroilor greci”… Ai prins ideea? Secretul este sa stii cand sa te opresti si sa treci la „ferestrele sculptate in stilul arhitectural specific secolului al XVI-lea, ce poate fi des intalnit in constructiile grecesti”.

Si totusi, nespunand nimic, am adus cititorului informatie: si-a imaginat gradina, a aflat putin si despre stilul arhitectural specific Greciei si poate chiar l-am trasnpus in mijlocul locatiei. Insista pe detaliile vizuale, fa conexiunea cu alte informatii pe care le stii si ai sa obtii un text citibil si chiar interesant.

In limbajul „profesional” le spunem bariere. Pe internet, se citeste in diagonala. Scroll, scroll, s-a terminat textul. De aceea, ar trebui sa apara elemente care sa ne opreasca din scroll si sa atraga atentia. Acestea sunt liniute, headline-uri, citate, liste, fraze bolduite, etc. In plus, sunt niste cuvinte in plus, de care ne agatam ca sa ne iasa numarul final.

2. Cele mai bune texte ale mele au fost scrise atunci cand am reusit sa ma rup de realitate si sa descriu, in cuvinte, ceea ce vedeam cu ochii mintii. Daca eu nu traiesc, nu cred ceea ce scriu, nici cititorul nu are sa ma creada pe mine, fiindca, crezi sau nu, dar asta se simte in texte. Daca vorbeam despre un simplu termometru, incercam sa mi-l imaginez, sa imi creez emotii legat de el (imi place pentru ca), sa il folosesc, pentru cateva minute, intr-un mod imaginar.

3. Scrie ca si cum ai vorbi, nu-ti cauta cuvintele. Asterne ideea bruta pe hartie si revizuieste-o la recitire. Pur si simplu exprima ceea ce gandesti, in cel mai simplu mod cu putinta, fara sa te gandesti o secunda la asta. Totusi, nu uita ca trebuie sa iti pastrezi logica, motiv pentru care ti-am si recomandat pasii de mai sus, inainte de a scrie un articol propriu-zis.

4. Un „trick” pe care il folosesc adeseori este sa „intorc” textul. Asta, in traducere libera, ar insemna ca vorbesc pe o idee si, la finalul articolului, renunt la ea si o inlocuiesc cu ceva ce trebuie sa para istet. Nu trebuie sa fie, ci doar sa para.  Un exemplu in acest sens este un articol scris astazi, care se termina asa: „Singura idee pe care o putem trage este ca nu exista cea mai buna a de web design, ci o compatibiliatet intre[…].” (fiind nepublicat, inca, e nevoie sa il cenzurez, ca sa nu apara ca si duplicat, mai apoi, dar voi stiti, deja, cum intorc eu textele) . Subiectul articolului era, desigur „cea mai buna agentie de web design”.

5. Autosuficienta omoara abilitatile. Nu este suficient sa ai talent la scris, daca nu incerci, incontinuu, sa te imbunatatesti. Ti-as recomanda articolul http://www.onestopenglish.com/community/lesson-share/pdf-content/exams/exams-article-writing-cae-and-cpe-lesson-plan/147546.article insa sunt convinsa ca deja ti-ai gasit propriile surse de informare in ceea ce priveste scrierea unui articol de calitate.

Dar, pe langa articolele tehnice despre articole, e necesar sa citesti si alte articole, care nu au legatura cu subiectul, zilnic. Cat mai multe si mai des, pentru a iti forma un vocabular cat mai complex, pentru a iti rapidiza capacitatea de intelegere a ideilor si pentru a iti imbunatati cultura generala. Felicitari, in cativa ani nu o sa mai ai nevoie de surse, pentru articole, pentru ca vei sti, doar citind titlul, despre ce vrei sa scrii. Vei avea si un stil personal – o semnatura si iti vei da seama ca mai e mult, pana sa ajungi un scriitor bun.

Acestea fiind spuse, iti doresc mult spor la scris si la cat mai multe articole impreuna,
O. S.

1 Response to “Despre scris…”


  1. 1 Laura Septembrie 27, 2013 la 10:40 pm

    mi-e dor :”>


Lasă un răspuns

Oldies But Goldies

Categorii

Top Clicks

  • Niciunul
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Oameni plictisiti :


