Doua exemple si cinci concluzii

aman378lAcum vreo 3 luni, cand inca aveam timp liber de iesit prin cluburi, am fost in Under si, din vorba in vorba, am ajuns sa-i spun Dj-ului ca e prea mult dubstep. Mi-a spus ca s-a schimbat clientela. Recapitulare: eu, clientul, ii spun ca nu e ok, iar el imi spune ca n-am dreptate…

Si-am fost si-aseara, dupa o lunga pauza: „clientela” era formata din copii de maxim 18 ani. Nimic rau, daca ei ar fi aia care au bani de cumparat. Dar copiii primesc de la parinti cateva zeci de lei si sfarsesc prin a posti tigari, pe muzica de le place.

Ce vreau eu sa subliniez e altceva: cum o idee geniala se poate transforma intr-un fiasco, cand iei deciziile gresite.

A fost o ceva nou in Iasi: in sfarsit, un bar dedicat celor care ascultau muzica underground, dar care nu era insalubru, intunecat si cu banci de lemn. A prins ca painea calda si obisnuiam sa vad fete pe care le stiam de mult, din primele rockoteci din oras. Oamenii astia au bani, pentru ca majoritatea rockerilor au un iq peste medie, implicit au job-uri mai bune (n-o spun eu, o spun statisticile). Problema lor e ca nu sunt foarte multi.

Apoi, s-a crezut ca se pot scoate mai multi bani. Si se puteau, intr-adevar, doar ca nu in formula asta. Asa ca s-a trecut pe mai multa comerciala si mai putina muzica underground. Drept urmare, locul s-a umplut pana la refuz. Si nu s-a investit in aer conditionat, ci in dansatoare si bodyguarzi.

Pe rand, am vazut cum fetele familiare incepeau sa dispara. Muzica buna nu mai era, aer de respirat nici atat, loc sa iti desfasori activitatea zero, ce motiv mai aveai sa vii aici? Poate doar obisnuinta si lipsa altor locuri, cum a fost si cazul meu.

Or cei care aduceau grosul in privinta consumului au disparut, fiind inlocuiti de copii. In panica, s-a incercat formula „si mai mult dubstep”. Pentru ca dubstepul este la moda in generatia asta, cam cum erau pe vremea mea punk-ul si manelele. Problema cu ce e la moda, insa, e ca e specific copiilor, iar copiii nu au suficienti bani, spre deosebire de cei care sunt trecuti de 20-25 de ani.

Asa ca aseara am vazut o alta miscare facuta din panica: o dansatoare noua. Si mult spatiu liber.

Ce am invatat eu urmarind modelul Undergroundului si ce ar trebui sa invete si altii:

1. Daca ai o idee buna, nu inseamna automat ca esti si manager bun. De aceea, cel care porneste o afacere, trebuie sa aiba, intotdeauna, doua tipuri de oameni langa el: manageri buni si soldatei-unii sa-ti explice de ce un lucru ar fi gresit si altii sa execute fara sa comenteze.

2. Daca o formula functioneaza, nu trebuie schimbata. E atat de usor sa te lasi prins de mirajul castigurilor si sa vrei „mai mult si acum”, incat am vazut, deseori, idei bune pierite din cauza lacomiei managerilor. Da, intotdeauna se poate mai mult, insa curba lui Gauss spune ca viteza de coborare e tot aia cu cea de urcare. Adica pe cat de usor se castiga niste bani, pe atat de usor se pierd. Cea mai sanatoasa metoda este cea a rabdarii: pasi mici si siguri, crescut in timp lung si consecventa privind planul de business facut.

3. Fara sa iti intelegi targetul, nu ai cum sa atingi succesul. Si la mine si la Underground si la multe alte afaceri, intrebarea este simpla: „Vrem clienti putini dar cu bani multi sau vrem clienti multi dar cu bani putini?” Eu am o vorba: „Mai bine mananc un colt de paine in fiecare zi, decat un tort azi si maine mor de foame”. De aceea, eu prefer clienti putini, dar care au bani multi si care au nevoie constant de servicii. Pun accentul pe constant si, in felul asta, ma asigur ca si peste doi ani, tot aici am sa fiu. Under-ul a preferat cealalta varianta si nu a inteles ca targetul lui – adolescentii de astazi, are sa creasca maine sau are sa inceapa sa prefere alt gen muzical. Sau sa descopere alt club. Sau sa nu-l mai lase mama sa iasa din casa. Pentru ca ei nu au cum fi constanti – varsta nu le da voie sa faca asta.

4. Daca nu te pricepi, totusi, angajeaza pe cineva. Spuneam si pe forum la Seopedia si o spun si aici: romanul e bun la toate si, tragand linie, la nimic. Exista facultati de management, de advertising, de psihologie… Si exista pentru ca nu oricine, fara ele, ar putea ajunge la aceleasi performante ca cineva care le-a terminat. Ca si in cazul SEO: se invata prin experienta, de-a lungul anilor – un incepator nu va avea niciodata aceleasi rezultate ca o echipa care isi castiga painea din asta. Afaceristul roman e zgarcit si asta e bine, in mare, insa, exista anumite domenii unde zgarcenia asta aduce doar pierderi. Precum au fost ideile astea crete legate de Underground. Precum am eu un client, acum, care a angajat un copil la SEO, pentru ca avea pret mic, care i-a facut black hat si acum trebuie sa plateasca vreo 2 – 3 experti foarte buni (si scumpi, desigur) sa-l scoata din rahat. Intre timp, la randul sau, a pierdut clienti si are sa mai piarda multi, multi altii, pentru ca treaba buna cere timp si reparatiile au sa se vada abia peste vreo 2 ani.

5. Automultumirea nu inseamna si ca esti bun. Momentul in care realizezi ca esti undeva mai sus decat erai inainte e si momentul in care te umpli de o automultumire extrema, cand incepi sa ii privesti pe ceilalti in jos, cand atitudinea ti se schimba si capeti o siguranta aparte, pe care numai o pozitie din care ai sub control oamenii (si nu ma refer aici ca si angajati) ti-o poate da. Stiu asta pentru ca si eu am trecut prin metamorfoza specifica.

Totusi, asta nu inseamna si ca devenim, automat, experti. In continuare, se pot lua decizii gresite, se poate sa ramanem in urma in privinta cunostintelor din domeniul nostru, se poate sa avem momente in care sa fim pur si simplu prosti si, ce e mai important, sa existe altii, mult mai buni decat noi. Iar solutia pentru toate astea este sa te axezi pe evolutie si sa nu crezi, niciodata, ca nu mai ai nimic de invatat. Pentru ca, intotdeauna, va exista un „mai bine”, acolo. Totul e sa stim unde ne sunt limitele si sa intelegem ca inca suntem oameni si trebuie sa ne simtim umili din punctul asta de vedere, ca sa ne pastram dorinta de a invata, in continuare.

6 Responses to “Doua exemple si cinci concluzii”


  1. 1 ky Februarie 24, 2013 la 2:54 pm

    problema majora de care m-am lovit eu in underground e totala lipsa de serviciu clienti, cu alte cuvinte nu dau doi bani pe tine si nu se feresc sa o arate de la „de la stalpii” de la intrare pana la barmani, inclusiv un manager pletos ce e plin de treaba pe facebook, cand vreau sa vorbesc cu el si sa-i explic o nemultumire a mea ca si client , de parca ar fi o onoare pt mine sa-mi cheltui banii acolo si nu in alta parte.

  2. 3 d3vilbabe Februarie 24, 2013 la 3:26 pm

    P.S: poza de la avatarul tau e, cumva, aia facuta de mine odata, de mult?:D

  3. 5 CR@PY Februarie 28, 2013 la 9:08 pm

    ce dragut :)) poza facuta de d3v😀 :))😛

  4. 6 d3vilbabe Martie 1, 2013 la 8:51 pm

    nu? zi si tu, crapy :))


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




Oldies But Goldies

Categorii

Top Clicks

  • Niciunul
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Oameni plictisiti :


%d blogeri au apreciat asta: