Viata de content writer

/revoltaON

„Cum?! x lei/100 de cuvinte?! Pai tu ai experienta, scrii mai repede, de aia vin la tine. Ca daca aveam timp le scriam eu.”

Okeeee.

First: eu stiu ca exista o drama a scriitorului, presupus a fi muritor de foame, da’ timpurile au evoluat. Acum, un „scriitor” consuma tigari, consuma cafea, consuma curent, consuma timp si energie. Macar banii p-astea sa si-i scoata, daca nu pe altceva.

Second: Un text nu consta doar in gramatica buna. Exista „secrete ale meseriei” pe care le inveti doar furand sau intuind sau… In fine, si cum inveti sa scrii e tot un „secret al meseriei”. De ce e nevoie sa scrii un text bun care sa fie superb pentru motoare de cautare, sa nu plictiseasca sau irite cititorul si sa il mai si faca sa cumpere? Apoi:
– SEO – daca are cineva impresia ca seo pe text e doar repetare de cuvinte, atunci ma bucur, ca e un concurent mai putin pe piata.
– citit foarte mult – pentru vocabular si SEO (E greu sa te exprimi pe intelesul motoarelor daca nu detii instrumentele necesare ca sa te poti juca de-a cuvintele)
– psihologie si tehnici de comert: de „piciorul in usa” ai auzit, tu, nenea asta care zice ca poate scrie texte? Da’ de intrigarea cititorului?
– cunostinte din toate domeniile: in momentul asta, noi avem proiecte despre psihologie, IT, familie, medicina, turism, ecologie, asigurari si moda. Si scriem zilnic pe ele. Sa nu detii informatii despre ele si sa stai sa le cauti, pentru fiecare in parte, pana gasesti unele cat sa poti scrie texte de 2-3000 de cuvinte, e foarte greu. Si nu, noi nu spunem „nu” nici unui subiect, ca suntem mandri si ne laudam ca putem scrie despre orice.
– experienta: exista o mare diferenta de calitate intre doua persoane la fel de talentate insa cu nivele diferite de experienta. Mare – de la cer la pamant. Altfel te exprimi si altfel stii sa te joci de-a treaba asta, incat sa o transformi intr-un text simplu, citibil si pentru nea’ Ion, da’ cu exprimare totusi docta, de om intelectual. Iar asta se invata in timp.
– adaptare: asa cum spuneam, sarim de la copii la asigurari si de la ecologie la IT, in doar 1 minut. Nu e usor si daca cineva crede ca o poate face oricine, il invit sa scrie jumatate de text despre moda, apoi un sfert de text despre asigurari, unul despre IT si dupa sa se intoarca sa il continue pe cel de moda. Fara pauza. Poate?
– un anumit tip de inteligenta: si aici apare diferenta intre talentul nativ si talentul invatat. Am auzit de content writeri care nu pot scrie de doua ori pe acelasi subiect. Normal, asta tine de inteligenta creativa. Daca nu e asta, sa poti sa invarti aceeasi idee in 20 de moduri si sa aberezi la maximum in jurul ei, atunci nu prea poti sa te numesti content writer. Eu am cedat atunci cand mi s-au dat 50 de texte de facut, despre acelasi ceas. pe la al 35-lea articol am spus „gata, nu mai pot. pur si simplu am stors si ultima farama de idei pe care puteam sa o am”. Cate aberatii poti scrie despre un singur ceas?!
– rabdare: oh, rabdarea… Pentru ca atunci cand lucrezi in domeniul asta e nevoie sa fii minutios, sa le cacai, sa le macai, sa stai mult pe scaun, sa stai dupa clienti, sa fii meticulos la corectare… Recunosc, eu stau prost cu rabdarea, da’ pentru ca ma obliga meseria, o fac. Nu pot avea doar avantaje. Plus de asta, am angajat editor pentru corectare, ca cedam nervos.
– planuire: da, eu nu imi fac un plan fizic inainte sa incep sa scriu cate 3000 de cuvinte despre un rahatel. Dar la mine se intampla asta pentru ca eu sunt o fire intuitiva, eu nu trebuie sa imi rationalizez planurile pentru ca ele sa existe. Pur si simplu apar si prind contur pe masura ce scriu. Totusi, nu toata lumea e ca mine si, fara un plan al ideilor, nu multi pot scrie un text lung.
– pasiune: fara pasiune nu se castiga bani ca si content writer. Poti fi tu si mama doctului, daca tie nu iti place sa aberezi si o faci doar din obligatie clientul simte asta, cititorul simte asta, pana si google simte asta. A doua oara nu mai pupi proiect, nu pentru ca n-are vrea clientul, neaparat, ci pentru ca textele tale nu-i produc bani si nu mai are cum sa te plateasca.
– 20% in plus fata de ce se cere: la mine asta e sloganul: calitate si rapid. Nu pot rapid, macar calitate sa ofer. Mizez pe intelegerea dintre oameni si spun ca nu pot sa fac atat de repede, ca mai intarzii ca… Na, om sunt. Azi mi-a cazut curentul. Ieri netul. Doua zile fara munca, deci. Alteori mi-e rau sau pur si simplu n-am chef. Dar intotdeauna dau un pic mai mult decat am promis, in schimbul intelegerii asteia. Da, am discutat de 700 de cuvinte? Eu scriu 900, ca nu mi-am terminat ideea, si-ti iau cat am stabilit la inceput. N-o fi bine, oare?

Asa ca, dragul meu client, in momentul in care vrei sa ne mai targuim ca la piata pentru 2 lei, promit ca iti dau si cu 5 bani un text, daca tu reusesti sa scoti macar unul de nivelul celui pe care il scriu eu sau redactorii mei, in 15 – 20 de minute. Ca toti ne credem Batman, pana ne zboara unul de pe balcon si vedem ca ne ducem in cap ca bolovanul.

3 Responses to “Viata de content writer”


  1. 1 Stefan Septembrie 22, 2012 la 3:48 pm

    „James Bond had one of these…”

  2. 2 mephala Septembrie 22, 2012 la 10:17 pm

    ca cititor, sunt atat de intrigat de articolul asta, incat ma ofer soarece de laborator. poate reusim sa ne vedem si sa avem o discutie normala din punctul meu de vedere, la sfarsitul careia sa imi spui in ce capcane am cazut. ce spui

  3. 3 d3vilbabe Septembrie 23, 2012 la 4:22 pm

    de cati ani citesti tu blog-ul asta, ar trebui sa stii ca aici e alta mancare de peste.


Lasă un răspuns

Oldies But Goldies

Categorii

Top Clicks

  • Niciunul
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Oameni plictisiti :


