Satula de oameni

Din ce in ce mai des am senzatia ca Iasul, orasul pe care eu il iubeam cel mai mult, se transforma intr-un mare sat. Si nu un sat normal, ca n-am nimic cu oamenii simpli, ci un sat in care fiecare taran, din asta, care n-are minimul de bun-simt si educatie, se intersecteaza cu Universul meu doar pentru a imi dovedi ca nu e locul meu aici.

Langa blocul meu e o cladire abandonata de vreo 20 de ani. Nu chiar abandonata, pentru ca cineva taie boschetii care cresc in jurul ei, dar, unde n-am mai vazut pe nimeni intrand, de cand eram mica. Acolo imi beau eu cafeaua cand am chef sa iau aer fara sa ma plimb. E superba si, mai mult de atat, te ascunde, cumva, de ochii celor care trec. Ei, stand pe scarile cladirii asteia, mi-e dat sa vad tot felul de faze, care mai de care mai „de la tara”.

Intr-o zi, stand acolo, vine o gagica (si stiti la ce ma refer prin „gagica”, nu? – genul de femei care se machiaza, aranjeaza, fac pe gagicile, insa comportamentul lor le scoate in evidenta tocmai latura pe care vor sa o ascunda prin haine si gesturi snoabe) cu un sac de gunoi, pe care il lasa la cosul de gunoi atarnat pe stalp. Mi s-a parut de rahat, de ce sa ies din bloc si sa-i vad gunoiul ei pe spatiul verde? Asa ca i-am zis „Nu te supara, gunoiul e un pic mai incolo.” S-a uitat in scarba la mine si a plecat mai departe, lasand sacul ala acolo…

Dimineata, de pe aceleasi scari, vad cum un nene de vreo 40 de ani isi arunca paharul de cafea, tot pe spatiul verde. Tocmai trecuse pe langa cosul de gunoi, un metru in spate. Ii spun celui cu care eram „Orasul asta incepe sa fie din ce in ce mai mult ca la tara: tarani avem, pietre pe ulita avem; mai lipseste sa fim si declarati.” Nu termin bine de zis, ca langa noi opreste un taxi, din care coboara doi flacai, dintre care unul striga „labaNgiule”. Dude, traiesti de 20+ ani in Romania. Oare chiar n-ai auzit niciodata, pana acum, cuvantul asta spus corect? E ca la „geamgiu”. In alta dimineata, cineva mi-a dat „Buna dimineata”, fara sa ma cunoasca. Fix cum pateam cand mergeam pe ulita pe la bunici.

Daunazi, veneam spre casa, si unul fara tricou, cu un pet de 2 litri de bere in mana, incerca sa ma agate. Asta dupa ce aproape ma asfixiasem de la mirosul de transpiratie dintr-un autobuz si jumatate dintre muncitorii pe santierul din Pacurari facusera diferite remarci. Si fix inainte, fusesem la E-on, unde vazusem un afis cu o tipa care statea langa un aragaz si visa la pui fripti, iar dedesubt scria „Noi iti dam energia sa iti atingi scopurile” sau ceva de genul. De parca singurul scop al unei femei, in viata, e sa faca pui fripti…

Intr-o alta zi, cineva radea de mine pe cs ca am cultura generala. Da! Traim momentul in care cineva te considera inferior, ca ai cultura generala. Tot pe cs, cineva ne facea prosti ca spuneam „tramvai” si nu „tranvai”. Aseara, cineva, care are o varsta de vreo 24 de ani, s-a apucat sa-mi dea sfaturi despre ce-mi face mie rau, prin viata mea, pe care o traiesc de mai mult timp decat el. Ca cica traiesc prea mult din carti, cand el tocmai imi spusese din auzite, ca mi-ar face rau cafeaua… Ca cica fac tahicardie. Sa-i spun ca daca ceva e intr-o carte e pentru ca s-a demonstrat ca asa e, n-avea rost… Mai ales dupa ce-mi spusese ca psihologii sunt degeaba, ca el „se repara” singur.

Pana acum nu intelegeam de ce pleaca lumea din tara. Dar acum, parca incepe sa-mi fie din ce in ce mai clar, ca cei ok au plecat si cei care au ramas sunt tocmai acei tarani despre care spuneam la inceput, care, pe langa ca-s majoritatea foarte prosti, mai fac si pe desteptii. Mai am povesti d-astea, cu sutele. Dar n-are rost. Concluzia e tot una, cu o poveste sau cu o mie: a inceput sa-mi fie scarba fizic de oameni. Daca pana acum doar imi repugna gandul si ma feream sa mai fiu atenta la ce se intampla, acum am inceput sa simt o greutate in cosul pieptului de cate ori vad o faza de genul asta. E o lipsa de educatie acuta si o mahala enorma in intreaga Romanie. Numai gandul ca as putea sa traiesc printre toti taranii astia limitati ma face sa imi stranga inima cat mai mica. Sau ca, daca as avea vreun copil, ar trece si el prin toate astea sau, fereasca Sfanta Papadie, s-ar lua dupa anturaj si ar deveni unul dintre ei.

Adica, am ajuns sa apreciez si sa povestesc faptul ca o functionara a fost amabila si m-a ajutat intr-o problema. Mi s-a parut un eveniment waw! si am vorbit 3 zile de el…

Sunt convinsa ca peste tot sunt tarani, dar, in acelasi timp, cred cu tarie ca aici sunt 90% DOAR tarani, in timp ce restul de 10% (oamenii cu un minim de educatie si bun-simt) mai sunt tinuti in tara asta doar de terte probleme. Cat despre mine, termin facultatea, ca n-am cum sa calatoresc in timp ce-mi fac licenta, si am taiat-o. Ceea ce e ciudat, dat fiind ca acum vreo 2 ani, scriam un post in care spuneam ca „daca toti oamenii buni pleaca, cine mai ramane” si ca am sa stau eu, patrioata. Au reusit sa ma faca sa ma razgandesc. Si-acum sunt fericita ca mi-am construit un job pe care mi-l pot desfasura de oriunde din lume. Inca 1 an si gata, ca aici nu se mai poate.

10 Responses to “Satula de oameni”


  1. 1 EsCa Mai 25, 2012 la 11:49 am

    In sfarsit ti-ai dat seama🙂 .O sa duci dorul la cainii comunitari ,la strazile pline de gropi ,la gunoaiele de pe strada (sic!) si din autobuz.
    Vezi ,asta patesti daca citesti prea mult …te apuca mancarimea sa cauti ceva mai bun.

  2. 2 chrisdunny Mai 25, 2012 la 1:04 pm

    Asa ceva vezi zi de zi, de vina este lumea din ziua de azi dar si a vremurilor prin care trecem.

  3. 3 d3vilbabe Mai 25, 2012 la 3:38 pm

    Chiar la tine si la MPR ma gandeam, Esca, atunci cand il scriam: 2 oameni peste medie, cu un viitor in fata, care au ales sa plece. Si v-am gasit si motivele.

  4. 4 chrisdunny Mai 25, 2012 la 4:45 pm

    Motive sunt mult mai multe decat ce ai scris aici pentru a plecat inafara.
    Un profesor universitar cu care sunt implicat in mai multe activitati ma indeamna sa plec inafara la masterat si sa caut loc de munca inafara Romaniei deoarece „in Romania nu se mai poate, eu as fi plecat daca n-as fi fost implicat in atatea activitati”.

  5. 5 TAP Mai 25, 2012 la 4:58 pm

    ma iei si pe mine cu tine ?🙂

  6. 6 nelutuu Mai 25, 2012 la 5:59 pm

    mon cheri… nu pleca, nu ma parasi… eu iti propun sa stai in tara, oportunitati sunt, doar trebuie sa le cauti; putina inteligenta , putina miscare si le gasesti, important este si mediul social in care umbli, dar las … nu mai zic nimic ca suntem ‘sa moara dusmanii mei ‘ …maneaua mea preferata haha … te-am pupat mon cheri…. semneaza Ionel sau Nelutu, asa ca sa ne intelegem sa nu apara confuzii

  7. 7 chrisdunny Mai 25, 2012 la 6:30 pm

    Daca te ia, o sa trebuiasca sa aduci un fierestrau, preferabil electric si 2 valize xxl :))

  8. 8 nexya Mai 26, 2012 la 8:25 am

    poate trebuie sa schimbi locatia😀

  9. 9 d3vilbabe Mai 29, 2012 la 1:37 pm

    exact ce spuneam in post. oameni care citesc si nu-s in stare sa priceapa despre ce-i vorba…

  10. 10 Wraith Iunie 3, 2012 la 2:07 pm

    Daca crezi ca doar oamenii cu o gandire peste medie au plecat s-ar putea sa fii dezamagita de ce gasesti peste hotare. Majoritatea 99% dintre romanii pe care ii intalnesc pe plaiurile Elizabetei sunt exact ca cei din „autobuzul parfumat”. Partea proasta e ca te lovesti si de rasismul generalizat generat de specimenele in cauza si oricat de bine pregatit si inteligent esti tot esti privit cu scepticism si privat de anumite drepturi care ti se cuvin de drept.


Lasă un răspuns

Oldies But Goldies

Categorii

Top Clicks

  • Niciunul
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Oameni plictisiti :


