Pont pentru note mai mari

Să vă „vând” secretul obţinerii unei note mai măricică la examen. Sau mă rog, chestia care s-ar putea să vă ajute. Teoretic, ea merge. Practic, notele mele sunt mai mult rezultatul meu decât al „pontului” dar totuşi… Că îl ştiţi, că nu îl ştiţi, eu îl scriu aici ca să am de unde să îl arăt şi viitorilor mei copii.

Din considerente pe care am să vi le explic imediat, este cel mai bine să terminaţi lucrarea ori printre primii 3 din sală, ori printre ultimii 3. Da’, e cam aceeaşi treabă pe care ne-o dicta instinctul să o facem prin şcoala primară. Desigur, teancul de lucrări  se poate întoarce şi atunci lucrarea voastră poate fi ori prima, ori ultima la corectat, în funcţie de tabietul omului.

Ideal e chiar prima sau ultima, da’ dacă nu se poate, rugaţi-vă la doamne-doamne/shiva/Sfânta Păpădie să fie ăia dinaintea voastră mai proşti decât voi.

În cazul în care sunteţi primul la corectat, veţi fi luat ca standard pentru tot teancul, deoarece profesorul nu mai are nici un model de comparaţie. Astfel, poţi obţine o notă obiectivă, fix pe ce ai învăţat, fără alte influenţe, de care am să vă explic imediat.

În cazul în care sunteţi ultimul la corectat e perfect. În primul rând pentru că profesorul e obosit, şi-a pierdut concentrarea pe parcurs şi d-aia e posibil să nu observe prea multe greşeli decât dacă sar singure în ochi. Al doilea motiv e pentru că apare efectul de contrast. Adică dacă înaintea voastră majoritatea au fost mai slabi, atunci veţi primi notă mai mare prin puterea comparaţiei. Dacă veţi scrie mai multe rânduri decât alţii, şi statistic vorbind, sunt şanse foarte mari să faceţi asta, dacă aţi învăţat câte ceva, veţi primi notă mai mare. Apoi, apare efectul de ordine. Adică examinatorul îşi schimbă exigenţele odată cu numărul de subiecţi şi devine mai moale, în general. Trăiască oamenii care nu învaţă şi bias-urile comportamentale.  Dacă mai scrieţi şi frumos, îngrijit, compact, mai aveţi un plus şi la efectul de halo.

Sună drăguţ ce zic eu aici, nu? Dar cum te asiguri că eşti ultimul la corectat?

Păi duci primul lucrarea. Profesorul sau tu o veţi aşeza cu faţa în sus, iar celelalte lucrări vor veni peste a ta. Este mult mai probabil ca un profesor să înceapă să corecteze de la ultima adusă, pe principiul proximităţii, adică pe apropierea sensurilor cuvintelor sau asemănarea lor: el ştie că va trebui să înceapă să corecteze lucrările, lucrarea începe cu prima pagină. Deci va începe de la cea cu faţa în sus.

Dar gândiţi-vă că primul din teanc este ultimul care a dus lucrarea. Iar cei care duc ultimii sunt, în general, cei mai slabi. Deci ei vor fi cei care vor deveni standarde pentru ceilalţi. Apoi vor urma cei care au mai scris ce au scris, urmaţi de cei care au dus foaia repede pentru că nu au ştiut nimic, şi la final tu.

Chestiile astea funcţionează indiferent dacă lucrările sunt corectate de unul sau cinci examinatori. Pe cuvânt de şoim al patriei dacă nu. Desigur, trebuie să ţineţi cont că ce spun eu aici e calcul probalistic şi că există şi acele excepţii care nu se conformează regulei.

Mie mi-e uşor să mă ţin de regula asta din obişnuinţa şi exerciţiul de a formula ideile şi propoziţiile repede. De exemplu azi, la 20 de minute după ce ne dăduse subiectele la examen, terminasem o pagină jumătate de scris. M-am uitat în jur la ceilalţi şi se chinuiau undeva la al doilea, al treilea rând.  Ieri mi-am aşteptat colegii să iasă de la examen cam o oră.

Desigur, trebuie să-ţi dai şi puţin interesul şi să ai cât de cât habar de ce vorbeşti acolo. Dar esenţa este, în principal, aberatul. Cam ca snobii, aşa. Bagi idei complicate, întortocheate, folosind cuvinte obtuze şi dificile şi totul are să fie bine.

 

 

1 Response to “Pont pentru note mai mari”


  1. 1 Mariuca Iunie 13, 2011 la 11:06 am

    Psihologia educatiei, Obiectivitatea evaluarii. Cat de mult mi-a placut aceasta parte. Mi s-a parut fascinanta. Concluzia la care a ajuns toata lumea, inclusiv tu, este ca nu exista obiectivitate 100% in evaluare. Suntem oameni 🙂


Lasă un răspuns

Oldies But Goldies

Categorii

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Oameni plictisiti :


