Conformism şi alte lucruri interesante

Trei materii mi-au plăcut cel mai mult de când învăţ eu treaba asta. Ba nu, 4: Introducerea în Psiho, Rezolvarea conflictelor, Logopedia şi Psihologia Socială. La ultima am examen duminică, aşa că o învăţ pe pâine. Impropriu spus „a învăţa”, pentru că nu mă pot dezlipi de ea: aseară, ruptă de somn, spuneam că termin capitolul „ăsta” şi gata însă, după o oră, trecusem deja la al doilea, al treilea şi aşa mai departe.

Ce subiect mă prinsese atât de tare? Conformismul, confesiunea, influenţele grupurilor şi încă vreo două subiecte din care vreau să vă spicuiesc şi vouă vreo 3 idei, pe cât de interesante, pe atât de puţin ştiute.

 

De fapt, psihologia ca ştiinţă, nu acceptă termenii de „conformist” sau „non-conformist” ca trăsătură de caracter. Am pus titlul ăsta doar ca să vă atrag atenţia. O trăsătură de caracter înseamnă ceva ce face omul tot timpul, fără sau cu foarte mici excepţii. Adică înseamnă constanţă. Ori „a fi non-conformist” nu este un lucru pe care îl faci constant.

 

În schimb, constanţa în comportament ajută atunci când un grup mic( sau individul) vrea să influenţeze un grup mai mare. Cu cât e mai constant în acţiuni şi poziţie, cu atât are şanse mai mari să fie acceptat şi mai apoi să influenţeze. Trebuie numai să dea timp de rumegat celorlalţi, pentru că influenţa minorităţii este latentă.

 

Un grup mai mare, care ia o decizie la comun, este mai posibil să ia una mai riscantă, decât una mai prudentă. În cazul în care vina cade pe grup şi nu pe ei însăşi, indivizii sunt mai dispuşi să rişte.

Normele sociale, în general, sunt acceptate doar de frica pedepsei societăţii (expulzare) şi foarte rar pentru că individul chiar se simte atras de grupurile respective. De aceea, atunci când auzim un om că ne explică o regulă, iar când îl întrebi „de ce?” el ne răspundem cu „aşa se face”, trebuie să nu-l credem pe cuvânt, pentru că el, la el acasă, nu o respectă.

Un om are să dea mai mult randament atunci când are spectatori, dar asta numai atunci când realizează o chestie simplă. În cazul creativităţii şi ale altor chestii complicate, apare, de cele mai multe ori, eşecul. Caz concret: mama nu poate parca bine atunci când se uită cineva la ea. Eu nu pot scrie nimic atunci când am senzaţia că sunt urmărită. La examene te blochezi dacă ai senzaţia că profesorul se uită la tine, deşi ai învăţat.

Cea mai interesantă parte e „auto-îndeplinirea profeţiilor”. „Profeţiile” sunt ceea ce aşteptăm ca alţii să facă. De exemplu, eu am senzaţia că un om este agresiv. El poate să fie cel mai paşnic om din lume însă eu, mă aştept de la el să fie agresiv. Asta se poate întâmpla din diferite motive: aşa am auzit de la alţii, are o faţă mai ciudată, etc. Atunci când am să interacţionez cu el am să mă comport ca şi cum el chiar ar fi agresiv. probabil am să fiu foarte erzervată. El îmi va răspunde în oglindă, la fel de rezervat. Iar eu am să interpretez rezervarea lui ca un semn al agresivităţii lui, confirmându-mi-se astfel „profeţia”, dar fără a ţine cont că, de fapt, eu am influenţat apariţia comportamentului ăstuia.

Partea într-adevăr interesantă e că omul respectiv chiar va deveni agresiv, în timp, dacă atitudinea mea va fi constantă, şi chiar va deveni o trăsătură de caracter. Deci dacă toată lumea va considera un om prost, chiar dacă el nu e, în timp el chiar va deveni prost. Tare, nu?

O derivată a ideei ăsteia e „efectul Pygmalion”: dacă un profesor se aşteaptă de la un elev să fie bun, atunci acesta va fi mai bun.

Revenind la conformism,  acesta, de fapt, înseamnă acceptarea influenţei altor membri ai grupului de teama pierderii statusului în grup şi se întâmplă din dorinţa omului de a-şi ameliora sau a menţine statusul. Dar… problema asta cu „acceptarea regulilor altora” şi negarea alor tale, apare atunci când nu eşti sigur de ale tale. Adică nu eşti sigur de tine. Am să fiu rea şi am să aplic chestia asta în credinţă. Când o să vedeţi un om care, în ciuda tuturor dovezilor ştiinţifice, el tot mai crede în omuleţul din ceruri, atunci să ştiţi că omul are o stimă de sine scăzută, indiferent ce dovezi de „ce tare sunt” v-ar aduce el. Valabil în cazul cocălarilor cu icoana în dormitor.

Ştiţi deja că eu fără argumente nu accept nici o idee nouă. De aia cele mai des cuvinte auzite din gura mea sunt „de ce?”. Asta este pentru că „poziţia unui individ într-o anumită chestiune este determinată de numărul şi capacitatea persuasivă a argumenteor pro şi contra pe care le are”. Adică, dacă vrei să mă convingi de ceva, trebuie să vii cu mai multe contr-argumente decât mine, ceea ce, fie vorba între noi, ăştia de ne-am mai contrazis, e destul de dificil, pentru că imaginaţia e singura chestie care nu-mi lipseşte.

Atunci când un grup are de făcut o sarcină, nici un individ din grupul ăla n-are să lucreze la capacitatea lui adevărată. Asta se numeşte lene socială. Aşa că mai bine daţi altora sarcini individuale decât să-i puneţi să lucreze doi câte doi.

Ultima chestie pe care am învăţat-o ieri e că gândurile refulate şi secretele duc la nevroze şi psihoze. şi că oamenii care ţin secrete sunt mai termoconductibili decât ăia care nu. Deci dacă nu vreţi să muriţi de cald vara asta, spuneţi-vă secretele.  Şi tot gândurile astea ascunse, produc foarte multe alte efecte gen scăderea stimei de sine, scăderea încrederii, iluzii, apariţia gândurilor intruse, lipsa de adaptare şi multe, multe altele.

Ah da, şi că orice urmă de agresivitate vine, de fapt, din frustrări.

Well, sper că v-a plăcut „lecţia” de azi, mie cu siguranţă da. În plus, scriind aici, am învăţat mai bine, după cum ştiţi deja. Azi iar am să învăţ la materia asta aşa că aşteptaţivă mâine să mai apar cu alte idei din astea.

0 Responses to “Conformism şi alte lucruri interesante”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Oldies But Goldies

Categorii

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Oameni plictisiti :


